De betekenis van leadgeneratie

Leadgeneratie is het maken van afspraken met potentiële klanten. Bij leadgeneratie is het dus belangrijk om eerst te kijken welke bedrijven binnen je doelgroep passen. Vervolgens moeten deze bedrijven benaderd worden. De kunst hierbij is om iemand te overtuigen voor een afspraak zonder dat beide partijen eerder al met elkaar gesproken hebben. Dit noemen we “cold calling”. Het is goed voor te stellen dat dit vrij moeilijk kan zijn. Het vergt bepaalde kwaliteiten om goed te zijn in cold calling. Het is dus lang niet voor iedereen weggelegd.

Hoe je zelf aan leadgeneratie kunt doen

Je kan ervoor kiezen om leadgeneratie niet uit te besteden maar zelf te regelen. Hierbij laat jij je accountmanager bellen naar andere bedrijven. Hiervoor moet je wel eerst een lijst van bedrijven hebben die je kunt benaderen. Hiervoor kan je natuurlijk gewoon het internet raadplegen maar er zijn ook bedrijven die deze bedrijfsnamen verkopen. Aan leadgeneratie ben je eigenlijk altijd kosten kwijt, ook als je dit zelf doet. Ook je accountmanager moet namelijk gewoon betaalt krijgen tijdens het bellen.

Hoe leadgeneratie uitbesteden werkt

Als je leadgeneratie uitbesteedt aan een gespecialiseerd bedrijf hoef je zelf niet meer te bellen. Een groot voordeel is dat deze bedrijven goed weten waar ze potentiële klanten kunnen benaderen. Een nog groter voordeel is dat ze exact weten hoe ze iemand moeten overtuigen. Bij dergelijke bedrijven zijn ze dus experts in cold calling. Doordat deze bedrijven zich helemaal focussen op het ontwikkelen van cold calling technieken hoef jij hier geen tijd meer aan te besteden. Het duurt namelijk even voordat je echt goed bent in cold calling. Sommige mensen zijn hier ook gewoon niet echt voor geschikt en kunnen hier dus maar beter helemaal niet aan beginnen.

Waarom leadgeneratie uitbesteden vaak beter is

Leadgeneratie uitbesteden is vaak beter dan zelf mensen bellen of dit aan je accountmanager overlaten. Dit heeft meerdere reden. Zo is je accountmanager bijvoorbeeld vooral goed in het overtuigen van klanten die al interesse hebben. Je accountmanager aan cold calling laten doen is niet altijd efficiënt en meestal ook erg duur. Leadgeneratie uitbesteden is dan vaak nog een goedkopere optie. Daarnaast weten ze bij een gespecialiseerd bedrijf, zoals eerder in het artikel al gezegd, exact welke bedrijven ze moeten benaderen. Jij hoeft zo geen geld meer uit te geven aan een lijst met bedrijfsnamen. Leadgeneratie uitbesteden aan een expert is dus vaak goedkoper en daarnaast ook nog eens effectiever.

Binnen Verkoop

Als we het over leadgeneratie hebben is het bedrijf Binnen Verkoop Ondersteuning onmisbaar. Dit is een callcenter dat zich gespecialiseerd heeft in cold calling. Hier weten ze op een goede manier afspraken te maken met potentiële klanten. Hierna hoeft jouw accountmanager het alleen nog maar af te maken door een goed gesprek aan tafel. Het is erg aan te raden om leadgeneratie uit te besteden aan een bedrijf als Binnen Verkoop Ondersteuning. Ze bieden hier ook cursussen cold calling aan zodat je een intern callcenter kunt beginnen.